Bruine rijst en nog veel meer - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Caroline Versloot - WaarBenJij.nu Bruine rijst en nog veel meer - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Caroline Versloot - WaarBenJij.nu

Bruine rijst en nog veel meer

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg Caroline

28 September 2013 | Portugal, Lagos

Lieve Familie en Vrienden,

Vandaag verhuis ik van Catamaran Imagine naar een appartement op het vaste land, dit is echter voor een paar dagen. Op 4 Oktober is het zover, per trein ga ik naar Faro om daar Rudy te ontmoeten en zijn boot de Sea-Ya die dan ook weer te water gaat. Het plan is om vanuit Faro langs de kust te varen en o.a. te stoppen in Portimao en Lagos om het een en ander te checken en nog een laatste keer te bevoorade voor de oversteek naar de Canarische eilanden. Ik ben dus flink aan het afronden. Laatste puntjes op de I van boot aan het zetten, mn baantje heb ik opgezegd, ik ben inmiddels al weer 6 dagen met pensioen. Bij vertek is traditie is om de bagage heel kritisch door te nemen. Alles wat langer dan een week of 2 / 3 niet gedragen is moet zowiezo weg (op de zeilkeding na dan) en hier en daar moeten wat kleding stukken worden vervangen, of wel door slijtage of het kan praktischeren en multifunctionler.
Voor de laatste dagen hier verblijf ik bij Martyn. Een aardige man die een flink appertement heeft vlak bij de Marina en vrijwel iedereen is daar welkom als je het netjes vraagt. Samantha verblijft hier ook en verder nog wat losse vlodders als ik zelf. Daarom bij dezen credits voor Martyn die het leven van een reiziger een stuk makkelijker maakt, ze bestaan nog.
Zoals elke maand wel een highlight kent moet het deze maand wel het uitstapje naar Lissabon geweest zijn! Eigenlijk zou ik naar Faro gaan om daar een boot en schipper te ontmoeten maar dat ging helaas niet niet door, dit gaf me echter wel de vrijheid om naar Lissabon te gaan voor een eigenlijk een veel toffere ontmoeting, namelijk met Boudewijn en Tamara!! En dit de dag na Bou's verjaardag, dat wilde ik uiteraard niet missen. Donderdag dus om 2 uur s middags in de trein naar Tunes en daar op de volgende trein naar Lissabon te stappen, een trip van zo'n 4,5 uur. Nog even kort rond geslenterd in de stad om vervolgens door de meest pitoresque straatjes op zoek te gaan naar het appartementje waar Boudewijn en Tamara zouden verblijven. Verrassend genoeg had ik het vrij snel gevonden. En daar stond Tam voor het raam. Hartelijk ontvangen, tassen gedumpt en nog even gezellig een wijntje gedronken in waarschijnlijk 1 van de kleinste cafeetjes van Lissabon met het meest beperkte assortiment aan drankjes, maar dit kon allemaal niet uitmaken, daar waren we dan met z.n 3-en in Lissabon, wie had dat durven dromen!!! Toen heerlijk geslapen op de riante bank bij bou en Tam te gast. En zo als gewend van de 2 werd er rijkelijk gereserveerd voor het ontbijt, fruit, noten, eieren en koffie!! De late ochtend nog even de stad in voor een sapje in de schaduw! Toen was het helaas alweer tijd om terug te keren naar Lagos wegens werk. het was kort maar meer dan de moeite waard. Het afscheid viel me toch redelijk... difficiel.... dan maar. Even met de reizende neus op de feiten.
Samantha was inmiddels vertrokken uit Lagos (om later ook weer terug te keren) en wel naar A Terra, de eco camping. Een uitnodiging via Helpx, een vergelijkbare organisatie als Wooff. Je kunt dan een paar uur per dag werken en krijgt dan eten en onderdak, geen geld. Het onderdak was hier vrij speciaal, namelijk tipis! A Terra, inspirerende plek. Alles hier is Eco, toiletten met het zaagsel systeem, groentes worden zelf groot gebracht, planten worden met natuurlijk water gevoed, afval keurig gescheiden, douchen is buiten een in houte hutje. Ook ik heb een steentje bij moeten dragen toen ik Samantha kwam opzoeken. Zo hebben we appels geplukt omdaar dan weer sap van te maken, heb ik een tipi schoongemaakt, en zelfs boter gemaakt op de antieke manier, schudden. Voor een beter beeld, even de website bekijken http://aterra.pt/. Misschien een leuk vakantie idee!!

De laatse gekke (of misschien niet zo) actie van de maand was vasten. Ik vond het hoog nodig om is even te detoxen. Op A Terra hebben we Lea ontmoet ,een Duitse yoga lerares van mijn leeftijd. Het onderwerp kwan ter spraken en hier kon zijn wel bij helpen. Samantha heft zich aangesloten bij deze uitdaging (slechts 3 dagen hoor), gelukkig want het was niet eenvoudig, ‘S ochtends mochten we een uitgeperste citroen en een kop groene thee, dan voor zo wel voor ontbijt lunch en diner een bak bruine rijst, met niks, en dan moisten we elke hap tussen de 30 en 50 keer kauwen. ‘smiddags nog is een kopje thee en that’s it(ow en heel veel water natuurlijk). Eigenlijk al op dag 1 kregen we te maken met enorme futloze momenten. Eigenlijk waren we gewoon de heledag suf als konijnen en deden we al het nodige en voor de rest veel rusten. Dag 2 ging een beetje beter, het honger gevoel was veel minder en het lichaam leek zich beter te gedragen onder de weinige voiding, maar menselijk contact was erg zwaar, we hebben ons dan ook een beetje afgezonderd van de drukte en maar een beetje tegen mekaar lopen zeiken. Dag 3 was niet al te zwaar, waarschijnlijk omdat het einde in zicht was. Een we hebben het gehaald, 3 dagen op rijst thee en water, en ja het helpt wel, aan de ontlasting te zien zijn ere en hoop afval stiffen afgevoerd en de darmen lekker schoon. Pardon.
Wat we hier van hebben geleerd: Dat we niet goed kauwen (kaakspierpijn) Dat we veelte veel zout en andere specerijen gebruiken. Dat we te veel troep eten. En dan met volle praten absoluut moet als je elke hap 50 keer kauwd. Nu dus met mijn schone ingewanden de laatste voorbereidingen treffen voor het volgende hoofdstuk in deze reis.
Ontzettend bedankt voor jullie tijd. En feel free om een berichtje achter te laten ;-D
Liefs Caroline

P.S.
Voor degene die jalours zijn op zon zee en strand, dat is bij deze niet meer nodig, wij hebben hier te maken met Zuid Weste winden die brengen een hoop troep, Veel wind, wolken en zelfs regen met af en toe wat zon. Tja hoogtijd om naar het zuiden te gaan.....

• 29 September 2013 - 10:39

Joke Versloot:

Zo Caroline, dat doe je goed. Drie dagen detoxen. Ik heb het ooit met Tante Paula gedaan.na twee dagen zaten wij aan het brood met oude kaas. Het volgende avontuur gaat nu voor jou beginnen. Ik hoop dat jullie niet zo'n onstuimige overtocht hebben aan het Canarisch gebied. Het weer is hier lekker. Zonnetje en een beetje frisse Oostenwind.
    Verder alles zijn gangetje. Take care . LIefs Mama en Mickey (die maakt het goed, zeker als er haring in huis is)

• 29 September 2013 - 16:14

Marja:

Ha Caro en Samatha. Het span is weer compleet

• 30 September 2013 - 09:58

Erika:

Zeker weer leuk om jullie verhaal te lezen!

• 01 Oktober 2013 - 20:07

Boudewijn:

Hoi Caro!

Leuk om je weer gezien te hebben! Je kaartje ontvangen.
    Veel plezier richting de Canarische!

X Bou

• 01 Oktober 2013 - 20:44

Tammie:

Hey Caro,

Heerlijk om je verhalen weer te lezen! Ja het was fantastisch, onze ontmoeting! Ik zie nog zo voor me dat je buiten het appartement staat toen je net bij ons aankwam en dat we gezellig aan het brood, wijn en olijven zaten die je mee had genomen. Toch lekkerder dan dat bruine rijst verhaal, ik zou dat geen dag volhouden haha! Nou, wie weet kunnen we elkander over een tijdje weer ontmoeten op een bijzondere locatie. Ik heb er in ieder geval erg van genoten! Veel plezier met je reis naar de Canarische eilanden. Voorzichtig en geniet!

Liefs, Tam

• 02 Oktober 2013 - 20:14

Gijs Versloot:

Hi Caroline,
    Dank voor je leuke ansichtkaart. Die hangt nu in de huiskamer, kunnen we iedere dag naar kijken en even aan je denken. Je hebt een leuk verslag gemaakt van je bezigheden in de afgelopen periode. Blijf af en toe even schrijven, dan weten we hoe het je vergaat. Leuk om Bou en Tam te ontmoeten! We wensen je, als het allemaal gaat lukken, een hele goede overtocht naar de Canarische eilanden. Het is goed om alles toe te passen, wat de de afgelopen tijd hebt opgestoken.
    Be save, have fun!!