Bringing Elvis home. - Reisverslag uit Darwin, Australië van Caroline Versloot - WaarBenJij.nu Bringing Elvis home. - Reisverslag uit Darwin, Australië van Caroline Versloot - WaarBenJij.nu

Bringing Elvis home.

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg Caroline

24 Mei 2011 | Australië, Darwin

Hallo beste mensen,

Het is dit keer aan mij de eer om een blogje te tikken, mijn laatste dagen zijn namelijk geteld in dit ERNORME land. Hoe enorm Australië daadwerkelijk is hebben we afgelopen week pas echt goed ervaren. We zijn namelijk van Townsville (aan de oostkust) naar Darwin (noordkust) gereden. Dat is een rit van dik 2600 km door de outback. Met een speciaal aangeschafte telefoon en 500watt VHF portofoon voor de veiligheid en met 60 hectoliter water, 30 kuub rijst en 25 liter port in de kofferbak zijn we op pad gegaan.
Het is heerlijk om van de best dicht bevolkte oostkust het land in te rijden, je vraagt je na een uurtje rijden al af waar iedereen is gebleven en we waren vrijwel de enigste weggebruikers. Hoewel we toch al snel een kleine waarschuwing kregen van hoe het ook kan lopen, we passeerde een gekantelde auto-carvan combinatie die in de berm lag. De dader, een vrachtwagen met 3 enorme opleggers (roadtrain) stond even verderop geparkeerd. Roadtrains zijn een verhaal apart, deze rijden zelden de toegestaande snelheid en slepen vaak 3 tot wel 5 opleggers achter hun aan. Vaak gaat het passeren van zo’n eindeloos gevaarte met veel geweld en opwaaiend stof. Dat allemaal op een 2baans wegje waar het verkeer ook nog eens van 2 kanten komt is een evaring die we niet we niet snel zullen vergeten. Wat ook niet te vergeten is dat je in zulke eindeloze landschappen en leegte toch het gevoel van isolatie kan krijgen. Super om de zon een keer in het land te zien zakken en parallel daaraan de maan te zien opkomen, waardoor en een waanzinnige gouden gloed in de lucht en over het uitgestorven landschap ontstaat.
Een leuke onderbreking van dit alles waren de dorpjes die samen met de bewoners iets van 150jaar achterlopen op de rest van de wereld. Jammer alleen dat het leek of de benzine prijzen juist weer 150jaar uit de toekomst kwamen......$1.95 voor een liter wordt er gevraagt zonder blozen.
De trip ging eindelijk best voorspoedig, dus hebben we maar besloten even de toerist te gaan uithangen. Ipv. de noordelijke afslag te nemen, namen we de zuidelijke afslag richting “ The Devil Marbles” (de knikkers van de duivel) Dit is zeker een indrukwekkende groep met keien die wel een diameter van 7m1 (!) kunnen krijgen. Zoals gewend in dit land was de zonsondergang, maanopkomst en de sterrenhemel bij deze enorme knikkers er wederom één om niet vergeten. Na iets van 7 dagen zandhappen en autorijden waren we eigenlijk wel toe aan een frisse duik, maar waar vind je water in de droogte van de outback? Nu blijkt het grappige feit te zijn dat bijna op het einde van de trip een prachtige bron met compleet met palmbomen en kraakhelder blauw water verborgen ligt. Dit was een cadeautje natuurlijk en hebben hier dan ook even flink het zand uit onze poriën laten weken. Na ons zelf flink schoon te voelen hebben we besloten om de tent de volgeden dag op te zetten in een Kakadu National park. Na een leuke plek te hebben uitgezocht bij een meertje (vol met krokodillen) zijn we braaf pannenkoeken gaan bakken. Enkel toen de zon onderging verschenen de muggen, en niet een paar….nee, ik denk wel een triljard. We zijn terug de tent in gepest waar het ongeveer 40graden was. Zeiknat van het zweet, onder de bloed en muggen bulten zijn we in slaap gevallen. De volgende dag was de frisheid van de oase dus gelijk weer verdwenen.

Nu zijn we dus in Darwin (de stad dit dichter ligt dichter bij Bali dan bij Sydney) mijn eindbestemming ik vlieg zaterdag naar huis. Caroline gaat hier (hopelijk) nog even snel een korte carrière maken. Darwin is niet alleen mijn eindbestemming maar ook de plek waar de auto is geregistreerd. Met 466000 km op de teller,is deze wereld auto afgelopen maanden door het alle kleuren zand, bosbranden, rivieren en kokende zonnestralen heen gereden. Het is tijd dat Elvis met pensioen gaat en ik (hoewel met pijn in mijn hart) naar huis ga. Het zal wel even wennen worden dat er geen brandhout meer gezocht hoeft te worden voor het koken, en hoe het voelt om op een matras te slapen kan ik me eigenlijk ook niet meer herinneren……….Maar wat een REIS!!! Een ervaring om nooit te vergeten! Het zal wel vreemd worden om het volgende blog vanuit Nederland te lezen.
Dat was hem wel weer, teveel dingen vergeten te melden besef ik na het nalezen.

Groetjes van Caroline en (voor de laatste keer) Maarten.

• 24 Mei 2011 - 05:19

Erika:

Mooi geschreven! Maarten een hele goede reis terug. Caroline geniet er nog lekker van!

• 24 Mei 2011 - 05:31

Sascha:

Mooi verhaal weer !
    Tot zondag Maart :)

• 24 Mei 2011 - 07:06

Anneke V Veen:

Dat was weer een verhaal waar je helemaal in mee leefde.Wat een belevenis allemaal. Dat zal je zeker gaan missen Maarten.En caroline succes met het zoeken van een baan.Die Elvis heeft het toch allemaal maar gedaan,toppie. Groetjes Anneke (moeder van Samantha)

• 24 Mei 2011 - 07:11

Tamara:

Maarten, het zal wel heel raar zijn, je laatste weekje! Geniet er nog even van! En alvast een goede terugreis.

Caro, wanneer ga je naar Bali?

Dikke kus

• 24 Mei 2011 - 07:29

Fred Van Veen:

Mooi uiteengezet verhaal Maarten, ik wens je een hele goede reis Back home en denk dat dit een reis was om nooit te vergeten. Caroline wens ik een prettige voortgang van de reis en carriere in Darwin.

TAKE CARE

• 24 Mei 2011 - 10:01

Gijs Versloot:

Maarten, bedankt voor je reisverslagen. Het blijft leuk om zo van jullie te horen. Ik wens je een hele goede thuisreis. Caroline, veel succes met het laatste stukje Australie en we hopen op een goed vervolg maar dan in Bali!!

• 24 Mei 2011 - 12:27

Karin:

zullen wij (Sas, Albert, Henk en ik) maar naar Australie komen??
    Het is toch geen doen om weer in IJmuiden te wonen na zo'n ervaring....
    Maar ja, ik heb al hout gezocht en je bed is opgemaakt.
    Goede reis terug en tot zondag!
    Liefs en en een dikke kus voor Caroline,
    Albert & Karin

• 25 Mei 2011 - 15:57

Joke:

Maarten ik zie je zondag, dat zal een hele rare gewaarwording zijn, terwijl Caroline nog zo ver weg is.
    Boudewijn is momenteel in Daresalaam.
    Toen ik vertelde dat ik zondag bij jullie langs zou gaan, verklaarde hij on s voor gek. "Die jongen is helemaal kapot", zei ons pilootje. Misschien is dat wel zo. Geef er lekker aan toe en duik je bed is. Later kunnen wij altijd nog, misschien samen met Caroline, jullie bevindingen ervaren.

Goede reis.
    Groetjes Joke